Deze vorm van yoga is zo´n drie tot vierduizend jaar geleden ontstaan binnen de ayurveda, dit is de hindoeїstische gezondheidsleer uit India. In het Westen werd het in het begin van de twintigste eeuw geїntroduceerd door de Amerikaanse oogarts William Bates. Hij ontwikkelde oogoefeningen om het gezichtsvermogen te verbeteren waarmee hij de basis legde van de huidige westerse oog-yoga.

Er zijn meerdere boeken verschenen over zijn methode, bijvoorbeeld Licht van Karl Ryberg en Zonder bril leren zien van Aldous Huxley.

Oog-yoga werkt in op het derde oogchakra en heeft een positieve invloed op je intuїtie en creativiteit.
Wat is er allemaal goed voor je ogen, de zgn gezonde gewoontes

  • Zorg voor een goede ademhaling. De ogen hebben van alle organen relatief gezien het meeste zuurstof nodig, namelijk vier keer zoveel als de hersenen.
  • Ontspan, op meerdere manieren:
  • doe geen moeite – zoals ingespannen knijpen – om iets goed te zien. Zicht is passief. Probeer met een zachte, ontspannen blik te kijken
  • Kijk bewust vaker in de verte dat ontspant de oogspieren
  • Geef je ogen rust door te “palmeren” (zie oefeningen) of door een nachtwandeling te maken.
  • Beweeg! Met de ogen en ook met de rest van je lichaam. Sport of ga even lekker “shaken” om de bloedsomloop aan te jagen en vastzittende energie los te laten.
  • Knipperen is belangrijk voor je ogen. Wie vaak naar het beeldscherm kijkt, knippert veel minder vaak dan we van nature doen. Knipperen houdt de ogen goed vochtig en de spiertjes op peil
  • Eet gezond. Met name vitamine C, E, zink, omega3 en spirulina zijn goed voor de ogen. Wees matig met suiker, zout en alcohol.

Voor je aan oog-yoga begint, is het fijn een paar lichaamsoefeningen te doen die het effect ervan vergroten. Ze verbeteren namelijk de doorbloeding, waardoor alle organen -dus ook de ogen en de hersenen- van meer zuurstof worden voorzien. Een oefening als de “cat cow” (waarbij je afwisselend een holle en een bolle rug maakt terwijl je op handen en knieёn zit) bevordert daarnaast ook het stromen van de spinale vloeistof in het ruggenmerg. Die vloeistof bevat veel voedingsstoffen voor de ogen.

De oefeningen

Sunning
Ga buiten staan, met je gezicht naar de zon. Sluit je ogen en zorg voor een rustige diepe ademhaling. Breng je kin richting je linkerschouder en beweeg vervolgens met een boog omhoog richting je rechterschouder. Beweeg tien keer rustig heen en weer, liefst op de ademhaling inademend naar rechts, uitademend naar links. Draai daarna van de zon af om te palmeren. je zult allerlei kleuren zien, kijk ernaar zonder aandacht aan eventueel opkomende gedachten te besteden.
Het effect is dat je scherper gaat zien en je de kleuren dieper/intenser zult zien. Dit omdat het zonlicht de aanmaak van lichtgevoelige kegeltjes op het netvlies stimuleert. Bovendien voel je je vrolijker door de aanmaak van hormonen onder invloed van het licht.

Palmeren
Ga comfortabel zitten, probeer nek en schouders te ontspannen en laat je ellenbogen ergens op rusten. Zorg voor een lange, diepe ademhaling. Wrijf je handen warm en maak er kommetjes van, leg ze op je ogen zonder contact te maken met de oogbal. Belangrijk is dat je alleen naar het zwart kijkt (of wat je dan ook ziet) Probeer niet in te gaan op gedachten die oppoppen. Een mantra als “ik zie zwart” helpt hierbij. Wees je bewust van je de warmte van je handen, voel deze naar binnen gaan. Het effect is een diepe ontspanning van de ogen. Ideaal wanneer je een paar uur voor het beeldscherm hebt gezeten. Hoe langer je deze oefening doet, hoe beter het resultaat.

Veraf en dichtbij.
Deze oefening is om de oogspieren te trainen. Ga naar een plek in de natuur waar je goed in de verte kunt kijken. Houd een arm gestrekt met je duim omhoog. Kijk afwisselend naar de horizon of een markant punt in de verte en je duim. herhaal dit tien keer. Deze oefening mag best in een hoog tempo.

Veel plezier ermee!
Renate

 

 

 

Scroll naar top