Zinken

Op mijn levenswandeling, sla ik een nieuw pad in: genieten van mijn pensioen per 1 juli en tot die tijd verlof. Dat betekent veel vrije tijd en weer een volle agenda, genoeg te ondernemen/doen. Ook veel tijd voor Hertogstad, gecombineerd met één van de dingen die ik zeker weer oppak is de Tai Chi Chuan, 37 vorm van Chen Man Cheng, Yang-stijl. (Zeg maar Taai Tsji)

Rond 2000, deed ik dat veel op de camping samen in een groep, in de ochtend een uurtje de “vorm” onder de knie te krijgen. Op eerdere bezoekjes dit jaar aan de camping spraken verschillende Vinkelaren mij aan met de vraag of ik weer Tai Chi ga doen, als je dat gaat doen, zijn wij weer van de partij, werd eraan toegevoegd. Tsja op zo’n lieve vraag kan ik geen nee zeggen.

Ik kom regelmatiger naar de camping om te beginnen op woensdagochtend 16 juni 08:30u. Ik nodig je dan ook uit om op het oude volleybalveld een uurtje te komen trainen, ik weet nog van vroeger dat ik een uurtje zelden redt, het liep meestal uit. Over de 37-vorm heb ik 3 jaar gedaan voordat ik de hele vorm ruw kon uitvoeren en moest na verloop van tijd van mijn toenmalige leraar op zoek naar andere leraren om de vorm “houding” te geven. Van de toenmalige topleraar Epi Dost (en verschillende buitenlandse masters), heel veel geleerd, vooral dat de eerste 14 houdingen alle essenties van Tai Chi in zich hebben. Tot die 14 houdingen beperk ik me ook en als je meedoet, je zult nog een hele kluif hebben om die 14 houdingen binnen een seizoen eigen te maken. Maar wees gerust, het gaat stukje voor stukje en geen haast, vooral ontspanning.

Zo’n uurtje ziet er dan als volgt (ongeveer) uit:

08:30u Qi Kong, dit zijn ontspanningsoefeningen, zoals een “Draak duikt in de IJszee”, of “Handen in de wolken”, “Staan als een boom”. Meerdere houdingen uit de vorm, kunnen ook als Qi Kong beoefend worden. Lijkt het je ook leuk om als hele groep de houding “Speel de luit” uit te voeren terwijl je geen noot muziek hoort?

08:50 Een korte uitleg, met oefening over een essentie van Tai Chi, bijvoorbeeld de titel van dit artikel: zinken, (heeft niets met water te maken). Aansluitend begint dan de training van de vorm, de 1e houding, zal ik alvast verklappen, die heet “de opening”, stukje voor stukje en telkens herhaald in groepsverband.

Afsluitend nog wat oefeningen, wellicht een aardige affirmatie of een meditatie.

De Yang-stijl is de meest voorkomende Tai Chi stijl door zijn zachte bewegingen en door velen makkelijk te doen. Daarna komt de Peking stijl, de Chen stijl die veel harder is van karakter en nog minder beoefenaars voor de Wu stijl, die alleen in diagonalen wordt uitgevoerd. Elke vorm kent binnen zijn stijl ook vormen in zwaard, waaier, stok.

Een van de eerste zaken die ik woensdag in de groep wil gooien is of tijd en plek goed gekozen zijn?

Dus wil je op een aangename, leuke manier bezig zijn met meditatief bewegen of slow motion karate kom dan gerust meedoen. Je hoeft je niet van te voren aan te melden.

Mee te nemen: flesje drinken, grote handdoek, zonnebrandcrème, makkelijke, los zittende kleding of bloot. Schoeisel lijkt mij prettig.

Omdat ik ook regelmatig naar huis ga (en jullie ook), bestaat de kans dat je achterop raakt in de houdingen van de vorm, wees dan gerust en kom gewoon weer meedoen en zie hoever je komt in de voor jou nieuwe houdingen. Na afloop van de ochtendsessie, kom je naar me toe en overleggen we een tijdstip later op de dag en oefenen we de ontbrekende houdingen. Iedereen die al meedoet is ook dan welkom. Zo’n extra oefensessie vermeldt ik op het bord. Wanneer ik weet dat ik naar de camping kom volgt een melding in de nieuwsbrief en bij arriveren ook op het bord.

Tot gauw, Arthur Eveleens

Scroll naar top