Afgelopen week leek het mooi weer te worden. Ik had al diverse afspraken gemaakt om enige verbeteringen aan het netwerk te doen door een nieuw punt in een mast aan te brengen om het gemis aan WiFi in het “Voorheen Gastenveld” aan te brengen. Ik had er zin in. Alhoewel het weer fantastisch was, werd de WiFi sinds zondag 8 augustus geplaagd door vele verstoringen. De meldingen “Je verbinding is niet privé” en “je bent verbonden met een onbeveiligd netwerk” gaf vele gebruikers een benauwd gevoel, naast de irritatie dat het internet slechts mondjesmaat beschikbaar was.

Wat hebben we, Bert, Mattijs, Sjon en ik, gedaan om de problemen op te lossen:

  • De grote mast geïnspecteerd en de verantwoordelijke support van Rodin ingeschakeld waar we een onderhoudscontract mee hebben: Alles in orde
  • Support van Palmeno/WiConnect ingeschakeld: Alles in orde.
  • De router die het internet van de grote mast splitst in een apart netwerk voor de beheerders en de rest van de camping, diepgaand onderzocht en uiteindelijk naar fabrieksinstellingen teruggebracht en opnieuw geconfigureerd.
  • Internetsnelheid en stabiliteit in pluuf en bestuurskamer gecontroleerd en perfect bevonden.
  • Alle 37 aangesloten apparaten opnieuw opgestart.
  • Foutboodschappen van een storend WiFi punt onderzocht en gelokaliseerd. Het storende apparaat is afgesloten.
  • Er was een storend netwerk actief op elke paal. Was nog origineel door Palmeno ingesteld. Netwerk verwijderd.
  • Oproep aan de leden en gasten om zogenaamde repeaters of WiFi versterkers niet te gebruiken. Effect is onbekend.
  • Alle masten zijn geïnspecteerd op de gebruikte kanalen en diverse kanalen zijn opnieuw geconfigureerd zodat de masten geen interferentie meer met elkaar hebben.
  • Contact opgenomen met de beheerder van  “de vrije vogels”, die hetzelfde netwerk hebben als wij. Hij wist te vertellen dat chromecasts en de hierboven genoemde versterkers hun netwerk danig kunnen verstoren.
  • Testen, testen, testen. Gasten en leden hebben mij vele uren zien rondlopen met mijn telefoon om de snelheid te meten van het netwerk. Al mijn testen gaven een veel te kleine down- en uploadsnelheid aan.Toen ik afgelopen zondag, gedreven door wanhoop, had besloten om via de voorzitter dure externe krachten te gaan inhuren om het netwerk na te kijken en verstoringen op te sporen, was zijn repliek: “Hij doet het toch prima?”. Bleek dat mijn iphone tienmaal minder mat dan die van de voorzitter, een iphone van dezelfde generatie als die van mij. Een raadsel, maar het was voor mij wel een geruststelling dat het kennelijk na alle bovenstaande maatregelen nu toch echt weer in orde was. Volgende keer ga ik met een Android tablet het netwerk meten.

Mijn welgemeende excuses aan alle leden en gasten om de verstoringen. Ondanks het nog steeds bestaan van gaten in het netwerk hoop ik dat het nu in ieder geval voor de meeste gasten acceptabel is. We blijven uiteraard werken aan de verbetering van het WiFi signaal.

En natuurlijk bedank ik hierbij alle mensen die repeaters en WiFi versterkers hebben uitgezet en mee hebben geleefd en gedacht.
Paul Hartman.

Scroll naar top